Lang leve de OV-chipkaart

‘Strippenkaart verdwijnt 30 juni in Almere’, staat op meerdere plaatsen in de stad op schreeuwerige borden en posters te lezen. Mijn eerste gedachte was, waarom in Almere? Wat is er zo bijzonder aan onze stad dat de strippenkaart er voor kiest om juist híer te verdwijnen?

Mijn tweede gedachte was, kom laat ik dan maar eens overgaan op het aanschaffen van zo’n OV-chipkaart. Niet dat ik vaker dan vier keer per jaar de bus neem, maar op die momenten is het dan toch handig om een kaart te bezitten die niet verdwenen is.  En handig, zo heb ik op de televisie in diverse spotjes kunnen zien. Geen gedoe meer bij automaten, gewoon het kaartje langs de automaat swipen en je kunt zo doorlopen.

Zo gezegd, zo gediggydaan (vrij naar Extince). Wat persoonlijke informatie op de site ingevuld, een vakantiefoto geupload (niks geen chagerijnige pasfotoporem, gewoon een lachend strandhoofd!) en nog geen week later lag de kaart in de bus. Makkelijk! Maar, ik heb voor de variant gekozen waarbij ik zelf het saldo moet laden, want met zo’n kraakvriendelijke chip heb ik weinig vertrouwen in een volautomatische aanvulling. En nu blijkt dat die OV-chip helemaal niet zo gebruiksvriendelijk is!

Ten eerste is er dus geen enkel oplaadpunt bij mij in de buurt. Geen Albert Heyn die de service aanbiedt, geen enkele Bruna en het dichtstbijzijnde station kent ook al geen oplaadpunt. En ik woon toch allesbehalve in een of andere afgelegen buitenwijk. Wil ik de kaart opladen, dan moet ik de bus nemen naar een oplaadpunt. Dat moet ik dan wel voor 30 juni doen, want dan verdwijnt de strippenkaart dus. Ik kan ook de auto nemen, maar dat vind ik dan weer dusdanig paradoxaal dat mijn hakken volautomatisch in het zand gaan.

Ook blijkt, nu ik voornemens ben om het komende weekend een dagje de trein te pakken, dat ook dat niet zomaar gaat. Behalve dat ik de kaart blijk te moeten activeren voor het eerste gebruik, blijkt ook dat deze activatie niet geldt voor de NS. De trein heeft in de wereld van het openbaar vervoer blijkbaar een status aparte. Om de kaart ook in de trein te gebruiken, zal ik die eerst nog apart moeten activeren op de site van de NS. Het is weliswaar gratis (betalen zou er nog eens bij moeten komen), maar het is zo gebruikersonvriendelijk als de pest.

Komen we bij het volgende punt. Omdat ik ongeveer even vaak van de trein gebruik maak als van het openbaar vervoer (die twee zijn dus gescheiden van elkaar), wil ik niet al te veel saldo op mijn kaart zetten. Dat geld kan ik beter gebruiken namelijk, het zijn zware tijden. Maar ook hier is de NS weer een dildo (vrij naar Eric Cartman), aangezien zij mij verplichten om te allen tijde tenminste twintig Euro op de kaart te hebben staan om überhaupt de trein in te mogen stappen. Als borg, zeg maar. Dus als ik nu via de site van de OV-chipkaart € 20 saldo bestel, dan heb ik dus genoeg om morgen de trein naar Amsterdam te nemen en om in Amsterdam zelf een tram te pakken, maar dan mag ik niet meer terug! De NS dwingt me om twintig van mijn zuurverdiende Euro’s op die kaart te parkeren die ik vervolgens niet kan gebruiken, omdat ik dan wellicht de terugreis niet meer mag maken.

Een tijdje terug was er wat aandacht in de media voor ouderen die de grootst mogelijke moeite hadden om de kaartjesautomaten van de NS te begrijpen en bedienen. Zij wilden graag gewoon een kaartje kunnen kopen aan het loket en deze contant betalen, maar deze mogelijkheid werd hen meer en meer ontnomen. Ik begrijp dat met de invoering van de OV-chipkaart er in elk geval kosten noch moeite worden bespaard om de oudjes nog wat meer te treiteren.  Gewoon even naar OV-chipkaart punt NL surfen meneer, vergeet het streepje niet.En NS punt NL, anders kunt u nog steeds niet mee.

Shit, wat ben ik blij dat ik een auto heb. Tanken is misschien duur, maar een stuk simpeler dan de OV-chipkaart.

4 gedachten over “Lang leve de OV-chipkaart

  1. dit vanwege wat ervaring (auto rijden is idd lekkerder) maaar
    als je dan dus, ondanks en dankzij het een en ander, een “uren “swipe”-ov-ritten-kaart” koopt voor 2,60 en je moet van a naar b, afstand bijvoorbeeld 10 km…. dan gebeurd hetvolgende… je komt aan……(wow) na +-30 minuten… en je kaart is dan nog een half uurtje geldig.. genoeg tijd om weer terug te gaan…als je wil
    maar nu komt t… als je n oplaadbare kaart haalt met 20 euro “onbeperkt” rijden… en je swiped, stapt in en gaat zitten in dezelfde trein, met dus dezelfde route.. dan….betaal je voor datzelfde ritje (misschien zijn de stoelen zachter…?lol) 2,80………..[twee euro tachtig]…

    dat is 20 cent winst heen 20 cent winst terug voor bijvoorbeeld het amsterdamse gvb per dag. lang leve de ov chipkaart…. is de titel van dit stuk…. wie is er morgen ook alweer met de auto? :D

  2. Maar! het is je gelukt! Alles werkt! Dank *wat je ook gelooft* op je knieën en zorg ervoor dat je dat kaartje nu NOOIT uit het oog verliest, want dan zijn de rapen pas echt gaar…

    Enige voordeel van al die OV-ellende is dat het soms enorm vermakelijke columns oplevert, zoals deze.

  3. Ouwe zak :p Eens wat betreft die 20 euro en het beperkte aantal oplaadpunten…maar het aantal verkooppunten van Maxx-kaarten is altijd nog veel beperkter geweest ;) dus je werd al gedwongen de duurdere blauwe kaart te gebruiken…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *